ژست کارآفرینی با رانت‌های ارزی و سوءاستفاده از روابط اجتماعی | محمدعلی نژادیان: باید جلوی افرادی را که ژست کارآفرینی می‌گیرند و با رانت‌های ارزی و سوءاستفاده از روابط اجتماعی آینده و اعتقادات جوانان کشور را نابود می‌کنند و به آن‌ها نسخه می‌دهند که اگر نمی‌توانی مقصر خودت هستی را گرفت. صدا و سیما، دانشگاه‌ها و مراکز دولتی و حکومتی مراقب باشند چه کسانی را چهره معروف می‌کنند و از چه چهره‌های معروفی استفاده می‌کنند. مردم نیز فراموش نکنند که کارآفرین‌نماها؛ طلای بدلی در ویترین اقتصاد هستند.

ادعای جدید «جلیل مجاهد»: نیرو موتور سال ۱۳۵۸ با اخذ «یکصد هزار تومان» وام از بانک ملی تاسیس شده است

محمدعلی نژادیان نویسنده کتاب «تاریخچه صنعت موتورسیکلت ایران» نسبت به تاریخ‌سازی‌های درون صنعت موتورسیکلت اعتراض کرد و گفت: تاریخ ثبت شرکت‌ها در روزنامه رسمی کاملا مشخص و در دسترس عموم مردم است، اگر در اوایل دهه ۸۰ فردی شرکتی ثبت کرده و امروز ادعا دارد که پیش از آن با نام امروزی و حتی به غیر از نام امروزی و برای (تولید یا مونتاژ موتورسیکلت و حتی قطعات) پروانه دریافت کرده و شرکتی فعال داشته‌ است، می‌توانند مدارک خود را ارسال کنند تا علاوه‌بر پیوست به این خبر، در چاپ دوم و ویرایش جدید کتاب تاریخچه صنعت موتورسیکلت ایران که به‌زودی منتشر خواهد شد، اضافه شود. اما با توجه به اینکه از سال ۱۳۷۸ در این صنعت فعالیت دارم و با شناختی که از موسسان شرکت‌های موجود دارم، چنین ادعاهایی را که بعضی از شرکت‌های امروزی دارند، صحیح یا دقیق نمی‌دانم. هرچند صنعت موتورسیکلت تاریخچه‌ای بسیار طولانی و پرافتخاری ندارد، اما همه ما در قبال مردم، منابع کشور، تاریخ و آیندگان مسئولیت داریم. چرا که بعضی اوقات، برخی از شرکت‌ها در بعضی از صنایع، ممکن است برای رسیدن به بعضی از اهداف منفعت‌طلبانه یا شهرت و قدرت‌نمایی بیشتر، تاریخ‌سازی کنند (البته این موضوع که مطرح شد، به‌صورت کلی است و اشاره به شرکت خاصی ندارد).

به گزارش نشریه صنعت موتورسیکلت، مدیرمسئول موتورسیکلت نیوز در یادداشتی نوشت: در قسمت «درباره ما» وب‌سایت شرکت نیرو موتور نوشته شده است:

«در سال ۱۳۸۱ نیروموتور با هدف تولید و توزیع موتورسیکلت در بازار ایران تأسیس شد و سال بعد، به عنوان تولیدکننده رسمی موتورسیکلت، وارد بازار شد».

اما شرکت نیرو موتور در خبری که ۵ آذر ۱۴۰۴ در وب‌سایت خود منتشر کرده، نوشته است:

«جلیل مجاهد، رئیس هیئت مدیره گروه صنعتی نیرو موتور طی بازدید صورت گرفته از روند بومی‌سازی کارخانه‌های نیرو موتور در تاریخ ۱ آذر ۱۴۰۴ در محل کارخانه نیرو موتور سهند ضمن خوشامدگویی به دکتر فرشاد مقیمی، معاونت محترم وزارت صمت و هیئت همراه ایشان اظهار داشت: نیروموتور درسال ۱۳۵۸ با صد هزارتومان وام بانک ملی ایجاد شد».


تاریخ‌سازی یکی از اتفاقات جدید در عصر امروز است که هر از گاهی شاهد بازنویسی تاریخچه شرکت‌ها در خصوص عمر آن‌ها هستیم. چیزی که کاملا واضح است تا پایان دهه ۶۰ تقریبا حدود ۴ شرکت مونتاژکننده موتورسیکلت در ایران وجود داشتند (جهان‌رو، ایران‌دوچرخ، نیرومحرکه و تیزرو) و در دهه ۷۰ تعداد شرکت‌ها افزایش یافت و تا دهه ۸۰ به اوج خود رسید. طوری که اکثر شرکت‌های فعال و معروف فعلی در اوایل دهه ۸۰ ثبت شده‌اند. اما امروز برخی از شرکت‌ها ادعا می‌کنند که شرکت آن‌ها بیش از چهار دهه سابقه دارد که این ادعاها صحیح و دقیق نیست.

حتی در بعضی موارد که ادعا می‌شود، اگر محاسبه کنیم، عمر شرکت با عمر موسس آن معادل گرفته شده است؛ به این معنا که اگر فردی از شش سالگی وارد مغازه تعمیر دوچرخه و موتورسیکلت شده، اکنون شرکت خود را ۶۰ ساله معرفی می‌کند. این در حالی است که تاریخ رسمی ثبت شرکت‌ها در روزنامه رسمی کاملاً مشخص است و نباید عمر موسس را معادل عمر شرکت دانست.

بنابراین، بهتر است تاریخ دقیق ثبت شرکت‌ درج شود و در ادامه، می‌توان به سابقه مدیریتی طولانی در صنعت موتورسیکلت اشاره کرد، مثلاً: «شرکت با سابقه رسمی ثبت شده در سال XXXX و با بیش از سه دهه تجربه مدیریتی در صنف و صنعت موتورسیکلت…» و جملاتی مشابه.

  • حق شرکت نیرو موتور برای ارائه توضیح و پیوست به این خبر محفوظ است.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا