ژست کارآفرینی با رانت‌های ارزی و سوءاستفاده از روابط اجتماعی | محمدعلی نژادیان: باید جلوی افرادی را که ژست کارآفرینی می‌گیرند و با رانت‌های ارزی و سوءاستفاده از روابط اجتماعی آینده و اعتقادات جوانان کشور را نابود می‌کنند و به آن‌ها نسخه می‌دهند که اگر نمی‌توانی مقصر خودت هستی را گرفت. صدا و سیما، دانشگاه‌ها و مراکز دولتی و حکومتی مراقب باشند چه کسانی را چهره معروف می‌کنند و از چه چهره‌های معروفی استفاده می‌کنند. مردم نیز فراموش نکنند که کارآفرین‌نماها؛ طلای بدلی در ویترین اقتصاد هستند.

مدیرمسئول موتورسیکلت‌نیوز خطاب به دولتمردان: سرمایه مردم را با خرید موتورهای برقی هدر ندهید/ راه نجات تهران جایگزینی موتورسیکلت‌های فرسوده نیست؛ بلکه ممنوعیت فروش و تردد در پایتخت است

نژادیان: سیاست‌های فعلی دولت برای برقی‌سازی و جایگزینی موتورسیکلت‌های فرسوده ناکارآمد و شتاب‌زده است. گذر زمان همه چیز را مشخص خواهد کرد.

به گزارش نشریه صنعت موتورسیکلت، محمدعلی نژادیان، مدیرمسئول موتورسیکلت‌نیوز در یادداشتی نوشت: اگر دولت صورت‌مسئله را به‌درستی تشخیص ندهد، نه‌تنها مردم بلکه کل جامعه متضرر خواهد شد. با توجه به کیفیت و فناوری فعلی موتورسیکلت‌های برقی و بنزینی موجود در ایران ـ بدون احتساب مشکلات گسترده خدمات پس از فروش و تأمین قطعات موتورسیکلت‌ها که خود به معضلی جدی برای مصرف‌کنندگان تبدیل شده است ـ ارائه تسهیلات برای خرید این وسایل تنها به هدررفت منابع ملی منجر خواهد شد.

دولت پیش از هر اقدامی باید بررسی کند که آیا کیفیت موتورسیکلت‌های برقی موجود در بازار مناسب است و آیا زیرساخت‌های شهری برای استفاده گسترده از آن‌ها فراهم شده است؛ به‌ویژه در شهری مانند تهران که بخش‌های زیادی از آن در شیب و سراشیبی قرار دارد.

با این شرایط، حتی اگر تعداد زیادی از موتورسیکلت‌های فرسوده با مدل‌های برقی جایگزین شود، در مدت کوتاهی مشخص خواهد شد که مشکل آلودگی هوا همچنان پابرجاست؛ زیرا تعداد موتورسیکلت‌های بنزینی بسیار زیاد است و از سوی دیگر، دوام و کارایی موتورهای برقی موجود نیز چندان بالا نیست. بنابراین، راه نجات تهران نه در صرفاً جایگزینی موتورسیکلت‌های فرسوده، بلکه در ممنوعیت فروش و تردد موتورسیکلت‌های بنزینی در پایتخت و بازنگری جدی در سیاست‌گذاری‌هاست.


به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، جعفر قائم‌پناه معاون اجرایی رئیس جمهور اظهار داشت:آلودگی هوا در تهران یکی از مشکلات جدی است که به دلایل مختلفی ایجاد شده و نیاز به توجه و اقدام فوری دارد.  خودروها و موتورسیکلت‌های قدیمی و اسقاط، به‌ویژه آن‌هایی که سوخت‌های فسیلی مصرف می‌کنند، از عوامل اصلی آلودگی در تهران هستند.  به عنوان مثال، موتورسیکلت‌های بنزینی با تولید گازهای آلاینده به شدت به آلودگی هوای شهر کمک می‌کنند.

وی ادامه داد: ناکافی بودن و کیفیت پایین ناوگان حمل و نقل عمومی، به ویژه اتوبوس‌ها، یکی دیگر از دلایل اصلی آلودگی است.  اگر اتوبوس‌ها و وسایل نقلیه عمومی به روزتر و با آلایندگی کمتری تبدیل شوند، می‌توانند تأثیر مثبت زیادی در کاهش آلودگی داشته باشند.

او بیان کرد: افزایش سرمایه‌گذاری در ناوگان حمل و نقل عمومی، به خصوص اتوبوس‌ها و مترو، به کاهش ترافیک و در نتیجه کاهش آلودگی کمک خواهد کرد. به عنوان مثال، راه‌اندازی اتوبوس‌های برقی و موتورسیکلت‌های برقی می‌تواند به عنوان یک راهکار مؤثر مطرح شود.

قائم پناه به جمع‌آوری خودروهای فرسوده اشاره کرد و گفت:برنامه‌ریزی برای جمع‌آوری خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده و ارائه تسهیلات برای خرید وسایل نقلیه جدید و کم‌مصرف می‌تواند تأثیرگذار باشد.

 او بیان کرد:طرح‌هایی برای ارائه وام به افرادی که قصد دارند موتورسیکلت‌های بنزینی خود را با برقی تعویض کنند، می‌تواند نمونه‌ای از این برنامه‌ها باشد.

وی همچنین به  افزایش آگاهی عمومی در خصوص آلودگی هوا و تأثیر آن بر سلامت عمومی می‌تواند به تغییر رفتار شهروندان کمک کند.

معاون اجرایی رئیس جمهور درباره اینکه طرح جدیدی در رابطه با پرداخت کالابرگ مطرح شده که قرار است در مجلس بررسی و احتمالاً تصویب شود گفت: مجلس کلیات را تصویب می کند و در امور جزییات باید تفکیک قوا باشد، اینکه چه زمانی کالابرگ داده شود، مبلغ آن چقدر باشد و نحوه اجرای آن چگونه باشد، در حوزه اختیارات دولت است. بعید می‌دانم مجلس وارد این سطح از جزئیات شود؛ چراکه مشخص‌کردن نوع کالا، میزان کالا و زمان تحویل را مجلس تصویب کند این غیر منطقی است. 

او بیان کرد:اگر مجلس طرحی ارائه کند، دولت هم نظر کارشناسی خود را اعلام خواهد کرد و در صورت تبدیل شدن طرح به قانون، آن را اجرا می‌کنیم.

قائم پناه در پاسخ به سوالی درباره این که کارشناسان همچنین می‌گویند تهران در کوتاه‌مدت به حدود ۷ تا ۸ هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد و این کار با بودجه‌ای در حدود یک تا یک و نیم میلیارد دلار قابل انجام است؛ اقدامی که می‌تواند تأثیر زیادی بر وضعیت حمل‌ونقل عمومی داشته باشد گفت: 

او بیان کرد: دولت به دنبال واردات واگن برای خطوط مترو در شهرهای مختلف است تا ظرفیت حمل‌ونقل عمومی افزایش یابد. این پروژه را رئیس جمهور شخصاً با جدیت پیگیری می‌کنند.

وی افزود:اما درباره مدیریت شهری تهران، ضروری است شهرداری اولویت خود را اصلاح نظام حمل‌ونقل قرار دهد؛ از جمله تأمین اتوبوس‌هایی با آلایندگی کمتر و اجرای توصیه‌های کارشناسان. شهرداری تهران منابع مالی متعددی دارد و می‌تواند این مسأله را در اولویت قرار دهد. اخیراً تعدادی اتوبوس برقی وارد شده است و می‌توان این روند را توسعه داد تا کمک قابل‌توجهی به کاهش آلودگی هوای تهران شود.

وی افزود:شهرداری تهران درآمد بالایی دارد و امکانات گسترده ای دارد و مدیریت حمل‌ونقل شهری بر عهده شهرداری است؛ دولت نیز در این بخش دخالتی نمی کند.

قائم پناه گفت: مصوب کردیم تهران به عنوان پایلوت بتوانیم موتور سیکلت‌ها را برقی کنیم و از تفاوت بنزینی که کمتر مصرف می‌کنند وام به آنها دهیم و قرار است ۲۰ هزار موتور سیکلت برقی در تهران عرضه شود که مقداری آلودگی کمتر شود.

وی افزود:مطلبی هم که راجع به مازوت سوزی و گازوئیل‌های با سولفور بالا واقعیت ندارد چرا که وارونگی هوا سال‌های سال بوده و ما می‌تونیم کاهش دهیم و این کاهش هم به تدریج صورت می گیرد.

وی درباره قیمت سوخت و کیفیت خودروها گفت: کیفیت خودرو خوب نیست رئیس جمهور گفت که ما به سمت هیبریدی کردن خودروها بریم. اما آزادسازی قیمت هم چارچوب دارد ما وقتی می‌تونیم آزادسازی را اعلام کنیم که بتوانیم واردات مان را هم تنظیم کنیم یعنی اگر ما آزاد بزاریم از یک طرف هرچه دلشان می خواهند بفروشند.

او بیان کرد:اگرعرضه و تقاضا را هر موقع دولت بتواند مطابق با نیاز جامعه تنظیم کند به نظر من می شود قیمت ها را آزاد کرد ولی تا زمانی که ما هنوز نمی‌توانیم بازار را اشباع کنیم آزادسازی به ضرر مردم است.

قائم‌پناه با اشاره به اینکه هیبریدی کردن خودروها آغاز شده است گفت:یکی از کارخانه‌ها هم‌اکنون کارش شروع شده و در حال افتتاح است، آنها می‌خواهند خودروها را هیبریدی کنند. 

او بیان کرد:این اقدام علاوه بر تأثیر بر قیمت خودرو، می‌تواند روی ارز وارداتی هم اثرگذار باشد. مهم‌تر از همه، این موضوع سلامت مردم را تهدید می‌کند، زیرا آلودگی هوا نفس همه ما را در ایران تحت تأثیر قرار می‌دهد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا