پیشنهاد طرح ملی تولید موتورسیکلت در ایران

نژادیان: افرادی که در صنعت موتورسیکلت ایران از «نوآوری» و «خلاقیت» سخن میگویند، در واقع به این دو مفهوم اصیل و ارزشمند خدشه وارد میکنند. چراکه بزرگترین افتخار فعالان صنعت موتورسیکلت ایران، نه طراحی و نوآوری، بلکه واردات و مونتاژ محصولات بهاصطلاح برند بوده است. متأسفانه امروز مهمترین دغدغه بسیاری از مونتاژکنندگان موتورسیکلت در کشور، بهجای کیفیت تولید و میزان داخلیسازی، به این است که «طرح کلیک من اصل است، اما طرح رقیبم فیک و چینی!» سؤال اینجاست: مگر هر دو محصول با هدر دادن منابع ارزی و همان قطعات وارداتی و همان مونتاژ قطعات غیربومی ساخته نشدهاند؟ پس این ادعای «اصل» و «فیک» دقیقاً برای چیست؟ هنر شما چه بوده است؟
محمدعلی نژادیان مدیرمسئول موتورسیکلت نیوز، در یادداشتی نوشت: نکتهای که نباید از آن غافل شد این است که مونتاژکنندگان ایرانی موتورسیکلت دقیقاً چه میزان نوآوری و کارآفرینی داشتهاند که امروز با افتخار چهره شهرها و رسانه ملی، از صدا و سیما گرفته تا بیلبوردهای خیابان را با تصاویر و نامهای تجاری بیگانه آراسته میکنند؟ و خود را بزرگترین و مهمترین شرکت مینامند؟ آیا این حجم از تبلیغات محیطی غیر وطنی، کوچکترین نشانهای از «تولید ملی» یا «عرق ملی» در خود دارد؟ آیا جز مونتاژ و کمی از سر اجبار تولید قطعات ناچیز موتورسیکلت، اقدام مؤثر و ماندگاری در مسیر توسعه واقعی این صنعت و کشور انجام دادهاند؟
صنعتی که بزرگترین افتخارش نمایش لوگو و نام شرکتهای خارجی است، چگونه میتواند ادعای کارآفرینی یا خلاقیت داشته باشد؟ این پرسشی است که اگر صادقانه پاسخ داده شود، شاید مسیر آینده این صنعت نیز روشنتر گردد. واقعیت آن است که بخش عمده سود این صنعت از دل همین رهاشدگیها و نبود نظارتهای مؤثر بهدست آمده است. هر کس تردید دارد، کافی است بررسی کند تا ببیند افتخار نوآوری در صنعت موتورسیکلت ایران به چه چیزهایی بازمیگردد. اگر تعداد قطعهسازان دهههای ۷۰ و ۸۰ را با دهه ۹۰ و امروز مقایسه کنیم، متعجب میشوید! دلیل اصلی آن چیست؟ جز واردات بیرویه قطعات توسط مونتاژکنندگان و تضعیف تولید داخلی؟
متاسفانه یکی از استراتژیهای تکراری دولتهای مستقر در ایران مخصوصا دوره آقای «حسن روحانی»، بهویژه در حوزههای اقتصادی و صنعتی، واگذار کردن مشکلات به آینده است. صنعت موتورسیکلت نیز از این قاعده مستثنی نیست. بهنظر میرسد مسئولان، این بخش را در مقایسه با سایر چالشهای کشور کماهمیت یا حتی بیاهمیت تلقی میکنند؛ در حالی که واقعیت خلاف این است. زیرا، با توجه به افزایش قیمت بنزین که بهزودی اتفاق خواهد افتاد، همچنین شلوغی روزافزون شهرها و فرسودگی ناوگان حملونقل عمومی، صنعت موتورسیکلت میتواند نقشی کلیدی در بهبود وضعیت تردد شهری و کاهش فشار بر حملونقل عمومی ایفا کند. از سوی دیگر، نباید از افزایش علاقه و استقبال زنان ایرانی از موتورسواری غافل شد. اگر این روند ادامه یابد و تعداد خریداران افزایش پیدا کند، بدون شک تقاضا و در پی آن قیمت موتورسیکلتها نیز رشد بسیار زیادی خواهد کرد؛ مسئلهای که نیازمند سیاستگذاری هوشمندانه و مدیریت دقیق است و اگر امروز برای آن برنامهریزی نشود در آینده نزدیک صنعتی که با کنترل میتواند به جامعه خدمت کند خود مسبب آشوب خواهد شد.
پیشنهاد به دولت و دستگاههای حکومتی برای اجرای طرح ملی تولید موتورسیکلت در ایران
پیشنهاد میشود دولت و نهادهای مسئول پیش از آنکه کنترل بازار بیش از این از دست برود، سیاستهای مداخلهای هدفمند را اجرا کنند. یکی از راهکارها این است که خودروسازان موظف شوند برای هر پلاک خودرویی که ارزش آن بالای یک میلیارد تومان است، ده دستگاه موتورسیکلت با حداقل درصد مشخصی از قطعات داخلی تولید و عرضه کنند. برای اجرای موفق این طرح لازم است ظرفیتسازی در صنعت موتورسیکلت با مشارکت شرکتهای بزرگ و توانمند کشور — از جمله شرکتهای صنعتی غیردولتی و بنگاههای بزرگ وابسته به نهادهای مختلف — سرعت گیرد تا علاوهبر تولید، زنجیره تأمین داخلی تقویت شود. تاکید میشود هدف از این اقدام سودآوری صرف نیست، بلکه مدیریت تقاضا، کنترل فضای بعد از افزایش قیمت بنزین و کاهش اثرات تورمیِ مرتبط با حملونقل است.
پیشنهادهای عملیاتی (گامبهگام)
- تعیین معیارها: تعریف دقیق «خودروی بالای یک میلیارد تومان» و «درصد قطعات داخلیِ لازم» برای موتورسیکلت.
- زمانبندی مرحلهای: اجرای طرح به صورت مرحلهای (مثلاً طی ۳ سال) تا صنعت قطعهسازی فرصت آمادهسازی پیدا کند.
- مشوقهای مالی و فنی: ارائه تسهیلات و حمایتهای فنی (معافیتهای مالیاتی، اعتبار سرمایهگذاری، تسهیلات ارزی کنترلشده) به شرکتهایی که زنجیره تولید داخلی را برقرار میکنند.
- مشارکت بنگاههای بزرگ: فعالسازی ظرفیت شرکتهای بزرگ صنعتی و نهادهای معتبر برای سرمایهگذاری و انتقال فناوری.
- نظارت و گزارشدهی: راهاندازی سامانهٔ شفاف گزارشدهی برای نظارت بر درصد داخلیسازی و توزیع موتورسیکلتها.
- محدودیت واردات: عدم تخصیص ارز به موتورسیکلتهایی که قیمت تمام شده آن برای مصرفکننده بیش از ۱۲۰ میلیون تومان است.
- و غیره
مدیرمسئول موتورسیکلت نیوز حاضر است تمام تجربه ۲۶ ساله خود در صنعت موتورسیکلت را از تولید، فروش و غیره را در اختیار این طرح ملی قرار دهد.
انتهای پیام/



